Léčba primární a sekundární sterility

V současné době je neplodnost žen velmi diskutovaným problémem, neboť mnoho párů se neúspěšně pokouší o těhotenství. Příčiny neplodnosti na straně žen mohou být funkční, organické nebo imunologické. Dnes mají neplodné páry řadu možností jak se léčit. Nejprve se ale pár musí podrobit vyšetření. Dnešní medicína předkládá širokou paletu různých metod od spermiogramu až po miniinvazivní chirurgické metody, které provádíme v SZZ Krnov. Cílem těchto vyšetření je nalézt nejlepší typ léčby a pomoci tak k vytouženému dítěti. Plodnost ženy ovlivňuje mnoho faktorů je to například věk, plodnost ženy začíná klesat se vzrůstajícím věkem. Jiným faktorem, který ovlivňuje plodnost je životní styl, psychosociální faktor jako je stres, duševní přepracovanost, nervové vyčerpání apod.

Celý diagnostický proces začíná anamnézou obou partnerů, kdy je třeba zjistit, jak dlouho pacientka nemůže otěhotnět, to znamená, jak dlouho mají partneři nechráněný pohlavní styk, další dotazy jsou směřovány na pravidelnost menstruačního cyklu, prodělané choroby, zohledňují se předchozí těhotenství a jejich výsledky jako porod, potrat, mimoděložní těhotenství apod.

Léčba závisí na příčině zjištěné neplodnosti. V případě, že se například jedná o hormonální nerovnováhu, lze ji úspěšně léčit podáváním hormonálních preparátů. Další příčinou neplodnosti může být mechanický uzávěr vejcovodů nebo je problém v imunitě, zde je možnost provedení umělého oplodnění. Žena je nejprve klinicky a gynekologicky vyšetřena, muž se podrobí vyšetření spermiogramu. Tato metoda spočívá v odejmutí pohlavních buněk jak mužských, tak ženských. V laboratorních podmínkách je provedeno spojení vajíčka a spermií, které jsou navráceny do těla ženy, kde dochází k dalšímu přirozenému vývoji a průběhu těhotenství.